Slow Motion

Det där med att vara bakis är ju inte min grej alltså.


Idag är det söndag. Många jag känner tycker att söndagen är djävulens påfund (vilket är lite ironiskt) på grund av att det inte finns så mycket att göra/ångest sen lördagen/ångest för att en ny arbetsvecka börjar.


Därför känner jag att vi ska stoppa detta självpinande med en gång och skriva om något roligt istället!

Har ju tänkt på den där Los Angeles guiden ett bra tag nu och tänkte att nu jäklar lassar vi upp den! Så, njut av din lediga söndag med en kopp te, längta till sommaren eller varmare breddgrader och varför inte planera en liten resa?



Los Angeles Mini Guide




Jag reste som sagt till Australien förra april och gjorde då ett stop-over i Los Angeles på ditvägen. Dels för att få uppleva Los Angeles en snabbis och dels för att jag inte skulle orka flyga i 345 timmar non stop.

Mitt stop-over varade i 3 dygn ungefär och därför är detta bara en miniguide med lite tips och inspiration med vad man kan göra/inte göra i LA.


Boende

Jag fick välja på lite olika områden i LA när jag pratade med min resebyrå australienresor. Det är viktigt att tala om vad man vill göra och hur man reser. Jag reste själv, vilket för mig inte är några problem. Jag har rest själv mycket förut. Dock är jag inte på något sätt övermodig för Los Angeles är en farlig stad. Ofta är det så att de lite dyrare områdena är säkrare så för mig föll valet på Santa monica. Jag valde också ett hotell av den anledningen och inte ett hostel. Hotellet var helt okej i interiör. Plus för internet i lobbyn men den amerikanske frukosten är inget för svenska magar. Croissanter, smör och sylt bestod den till större del av. Dock hade detta hotellet en ypperlig placering en gata bort från third street promenade som är ett suveränt shoppingstråk med de större high street affärerna och inte alls långt till beachen åt andra hållet.


Transport

Buss är inget alternativ var allt jag fick höra. Den tog lång tid och kom sällan sas det och därför provade jag den inte heller.

Från flygplatsen tog jag en "shuttle" vilket innebär en större bil som man samåker i med flera passagerar som ska till samma område som en själv. Det tar längre tid och man kan bli lurad på pengar men det mesta jag fick betala var 20 dollar. Vilket just då inte var så farligt. I annat fall blev jag rekommenderad taxi.


Sevärdeheter

Själva stan i sig är ju en sevärdhet. LA är inte bara en stad, det är ett county. Sjukt stort dessutom. Andra dagen tog jag en sightseeing tur med ett bolag som hotellet hade ett avtal med. Det var ganska smidigt - man blev helt enkelt upplockad på sitt eget hotel och lotsad till bussen där man träffade övriga som skulle med på samma tur. Det fanns en mängd turer att välja på, dagslånga och veckolånga. Bland annat vinturer i kaliforniens wine districts, turer till universal studios, turer till six flags (nöjefält) med mera. Min tur var en dagslång med besök i Beverly Hills, Sunset boulevard (med the strip) och Rodeo Drive med alla dess butiker. Detta räckte mer än väl och jag rekommenderar starkt solfaktor och en flaska vatten. Los Angeles är varmt redan i april, dock ej i vattnet.


Pga jetlag var jag uppe vid 9 och promenerade och stötte av en ren slump på en marknad lite längre bort på third street. Väl värt ett litet besök om man har tid över. Ett annat område som man inte vill missa är så klart venice beach med muscle beach. Dit promenerade jag från santa monica beach (de hänger ihop) och venice är absolut ett ruffigare område. Det var sjuhelsikes långt (lite inte alltid på hotellportieren) och jag såg att man kunde hyra cyklar på flera ställen längs med strandpromenaden. Runt elvatiden kom också alla andra ut och jag trodde först att det var någon sorts gåtävling, men det visade sig att halva LAs befolkning motionerar här på söndagarna.

För skateälskarna som sett dogtown bör man inte heller missa santa monica pier - ett återuppbyggt nöjesfält som ligger vid stranden. Har man sett filmen/dokumentären är det riktigt häftigt att befinna sig i Santa Monica och Venice.


Shopping

Detta är absolut en stad som har allt. Vill man ha lyx, lyx och överdådig lyx ska man bege sig till rodeo drive. Gucci, prada, Yves Saint Laurent, you name it - they've got it.

Är man som jag, en som gillar att shoppa men inte har miljoner på banken, rekommenderar jag macy's, forever 21, levi's, Victoria's Secret, Rip Curl, Urban Outfitters m. fl. Vill man komma till ett ställe där det mesta finns rekommenderar jag alltså santa monica i området kring Third Street Promenade. Flera surfshops, alla ovan nämnda (macy's varuhuset är dock för stort för att rymmas här men några gator bort) diesel, guess, apple m.fl. Levi's är förövrigt mycket billigare i sitt hemland än här. Så gäller även guess och vans.


Do's and Dont's

Ta det lugnt med främlingar. Amerikaner är ofta öppna och trevliga men lita alltid på din magkänsla om nått känns fel. Var inte heller ute sent själv. Ha koll på din dricka om du är ute. Bestäm tidpunkter du ska vara nånstans osv. Ha ett sunt förnuft helt enkelt.

Vill ni läsa mer från min resa kan ni gå in på min resdagbok som ligger kvar. Ligger ganska många bilder där också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback