Music makes me loose control

Sitter på tåget från Borås som strax ska avgå. Tänkte att jag skulle skriva om lite musik så här i festivaltider. Låtar som har fastnat hos mig för att de är förknippade med mycket annat. Så utan inbördes ordning kommer här låtar som betyder något speciellt för mig.

Dakota - Stereophonics. Första gången jag hörde den här var när videon spelades på en widescreen i en affär. Jag blev helt fast. När jag senare samma år åkte till Australien visade det sig att dom turnerade just där. Jag haffade en biljett och fick till slut höra den live som finalnummer i Newcastle.

In Your Honor - Foo Fighters. Köpte albumet när det precis kommit ut (In your honor) och spelade det på väg ner till gbg och flygplatsen på högsta volym med grym bas. In your honor var också första låten de spelade i globen på deras världsturné 05/06. Ståpäls rakt igenom.

Jessie's Girl - Rick Springfield. Hörde låten första gången på Cheeky Monkeys i Byron Bay. Videon var så härligt väldigt åttiotal och är en av mina favorit låtar från den tiden. Kika in videon här.

Born in the USA - Bruce Springsteen. En av de första låtarna jag hörde av the Boss och sedan jag var 15 har han varit kungen för mig. Born in the USA fick jag höra live förra året på Ullevi som han öppnade upp med. Legendary.

Big Black Horse and A Cherry Tree - KT Tunstall. Tjejen med den hesa rösten som fullständigt vrålimponerar på vem som helst när hon loopar sig själv. Kika in videon så förstår du varför jag (och Matilda) plågat våra kollegor på kompassen med att spela den här låten i ett.


Baba O Riley - The Who. Killen jag bara ville slänga mig över spelade den här låten för mig på en parkbänk  i Botaniska. Just då ville jag bara  sno en bil och rymma med honom. Cus it's only teenage wasteland.

Koka kola veins - Tough Alliance. 19 år gammal flyttade jag till Paris och mötte en helt annan värld. Den här låten blev den sommarens låt och minner om vänner man haft, galna utekvällar på Paris finaste klubbar och ett slitigt jobb utöver det vanliga.

Låtar som inte fick plats men som lätt skulle rocka rumpan av dig;  Life in Technicolor . Stumble and Fall . Roads . Chelsea Dagger . Highway Man . Always Where I Need To Be . No Song Unheard .  Over 'fore It Started . Have a Nice Day .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback