San Francisco Mini Guide

Jag håller tradition vid liv och publicerar nu på en söndag en till mini guide. Den här gången är det som sagt San Francisco som är målet. Staden besökte jag förra året i maj och det var en otrolig upplevelse.

San Francisco Mini Guide

Boende

I San Francisco downtown finns flera hotell som ligger nära till allt. Jag rekommenderar att bo i down town nära union square av den enkla anledningen. Minuset är dock att i downtown ligger det många sex-shops och en del skumma typer huserar där. Inget man behöver tänka på dagtid dock.


Transport

San Francisco är världskänt för sina "cable cars", något vi i Sverige kallar spårvagnar. Många anser att besök i San Francisco inte är komplett utan en tur på en sådan. Vill du åka klassiskt spårvagn får du dock förbereda dig på en lång kö. Ett MUNI-pass låter dig åka på buss och cable cars och aktuella kostnader för det hittar du på www.sfmuni.com

Övrig transport så finns det så klart taxi som fungerar bra och för längre vistelser är ett tips att hyra bil. Bor man down town kan man också promenera till mycket.


Sevärdheter

Staden har otrolig mycket att titta på och att göra. Jag besökte Alcatraz, fängelset på ön som är känd som "The Rock". Det var väldigt intressant och spännande och absolut värt pengarna. Man kunde bestämma själv hur lång tid man ville spendera på ön. Lite småläskigt ibland för dom som är lättskrämda (alltså jag).

Missa inte heller Fisherman's Wharf på pier 39. Många annorlunda butiker och speciella restauranger. Ett litet tivoli och sjölejon finns det också.

Det finns också många museum, bland annat Aquarium of the Bay där man kan kika på djurlivet under vattnet. Stannar man längre finns det också möjlighet till att åka ut till olika vindistrikt på vinprovningar.


Shopping

San Francisco har otroligt bra shopping, här finns allt. Runt union square i down town ligger macy's, saks, levi's (levi's hemstad, det finns faktiskt också ett levi's square), diesel, prada, escada, gucci, Betsey Johnson etc. Missa inte heller Westfield San Francisco Center med abercrombie & fitch, victoria's secret, kiehl's m.m. Självklart ligger det ett megastort forever 21 mitt emot mallen.


Do's n Don'ts

Downtown kryllar av hemlösa människor men också civilklädda poliser. Jag vistades inte ute efter klockan 22, men jag var också ensam tjej där. Jag vaknade också en morgon av hemska människoskrik ute på gatan som aldrig slutade. Var ordentligt försiktig och gå inte ute själv. As I said before, common sense är bra att ha.

Nu ska jag nog ta och göra mig iordning.. Är lite småseg efter allt vandrande i naturen i dag. Imorgon är det en ny vecka och bara en vecka tills jag åker på semester. Första charterresan i hela mitt liv! Ska bli otroligt spännande.
Sov så gott good people!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback